Σχεδιασμός & Ανάπτυξη Νέων Προϊόντων

Κωδικός Μαθήματος:

8.4.2

Semester:

H' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Κατ' επιλογή υποχρεωτικά ( ΜΕ )

Ώρες:

Μονάδες ECTS:

3



Καθηγητές Μαθήματος

Κουσίση Ελισάβετ

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση :

  • Να εφαρμόζουν τις στοιχειώδεις στρατηγικές και διαδικασίες για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη νέων προϊόντων στην βιομηχανία τροφίμων και ποτών.
  • Να γνωρίζουν τα βασικά στάδια για την ανάπτυξη ενός νέου προϊόντος στην βιομηχανία οίνου, ζύθου και άλλων ποτών, καλύπτοντας τις ανάγκες των καταναλωτών και της παραγωγής.
  • Να προσφέρουν σημαντικό έργο στον τομέα της καινοτομίας και ανάπτυξης νέων προϊόντων στις βιομηχανίες οίνου, ζύθου και ποτών.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρητικό Μέρος

  1. Μέρος Α: Αναγκαιότητα καινοτομίας στον τομέα των τροφίμων και των ποτών: Γιατί να σχεδιάσω/αναπτύξω ένα νέο προϊόν; Βασικές έννοιες και αρχές σχετικά με την καινοτομία και την ανάπτυξη νέων προϊόντων.
  2. Μέρος Β: Καταναλωτές και τάσεις στην αγορά των ποτών: Η σημασία της γνώσης της αγοράς (Consumer Market Intelligence). Bασικές μέθοδοι διερεύνησης των αναγκών του καταναλωτή και των τάσεων στην αγορά των τροφίμων και ποτών.
  3. Μέρος Γ: Στρατηγικές σχεδιασμού και ανάπτυξης νέων προϊόντων- Διαδικασίες ανάπτυξης νέων προϊόντων.
  4. Μέρος Δ: Εφαρμογές νέων τεχνολογιών/ πρώτων υλών στον κλάδο του οίνου, ζύθου και των ποτών:
    • Νέα προϊόντα με χαμηλή ή χωρίς αλκοόλη
    • Προϊόντα από συνδυασμούς συμβατικών και νέων πρώτων υλών
    • Συνθετικοί υδατάνθρακες- νέες γλυκαντικές ύλες
    • Χρήσεις ενζύμων κατά την ανάπτυξη νέων προϊόντων
    • Λειτουργικά προϊόντα (Functional Foods)-φυτοχημικές ουσίες και τροφοφάρμακα
    • Βιολογικά και προϊόντα χωρίς γλουτένη
    • Αξιοποίηση άλλων φυσικών υλών (π.χ. βοτάνων, μπαχαρικών, φρούτων, εκχυλισμάτων, κ.α.) στην παραγωγή οίνων, ζύθων και ποτών.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική

  1. Ανάπτυξη Προϊόντων Τροφίμων, Κ. Σφλώμος, ΤΕΙ Αθήνας 2006.

 

Ξενόγλωσση

  1. Hal McFie (2007). Consumer-led food product development. Woodhead Publishing Limited, Abington, Cambridge, England.
  2. Gordon W. Fuller (2011). New Food Product Development: From Concept to Marketplace, 3rd Edition. CRC Press, Taylor & Francis Group.
  3. H.R. Moskowitz, S. Porretta and M. Silcher (2005). Concept Research in Food product Design and Development. Blackwell Publishing.
  4. G. Linden And D. Dorient (1999). New Ingredients in food processing. Woodhead Publishing Ltd, CRC Press (USA), ISBN: 0-8493-0631-0.

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά
• Trends in Food Science and Technology
• British Food Journal
• Food Quality and Preference
• Journal of The Institute of Brewing (JIB-IBD)