Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση :
- Να εφαρμόζουν τις στοιχειώδεις στρατηγικές και διαδικασίες για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη νέων προϊόντων στην βιομηχανία τροφίμων και ποτών.
- Να γνωρίζουν τα βασικά στάδια για την ανάπτυξη ενός νέου προϊόντος στην βιομηχανία οίνου, ζύθου και άλλων ποτών, καλύπτοντας τις ανάγκες των καταναλωτών και της παραγωγής.
- Να προσφέρουν σημαντικό έργο στον τομέα της καινοτομίας και ανάπτυξης νέων προϊόντων στις βιομηχανίες οίνου, ζύθου και ποτών.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρητικό Μέρος
- Μέρος Α: Αναγκαιότητα καινοτομίας στον τομέα των τροφίμων και των ποτών: Γιατί να σχεδιάσω/αναπτύξω ένα νέο προϊόν; Βασικές έννοιες και αρχές σχετικά με την καινοτομία και την ανάπτυξη νέων προϊόντων.
- Μέρος Β: Καταναλωτές και τάσεις στην αγορά των ποτών: Η σημασία της γνώσης της αγοράς (Consumer Market Intelligence). Bασικές μέθοδοι διερεύνησης των αναγκών του καταναλωτή και των τάσεων στην αγορά των τροφίμων και ποτών.
- Μέρος Γ: Στρατηγικές σχεδιασμού και ανάπτυξης νέων προϊόντων- Διαδικασίες ανάπτυξης νέων προϊόντων.
- Μέρος Δ: Εφαρμογές νέων τεχνολογιών/ πρώτων υλών στον κλάδο του οίνου, ζύθου και των ποτών:
• Νέα προϊόντα με χαμηλή ή χωρίς αλκοόλη
• Προϊόντα από συνδυασμούς συμβατικών και νέων πρώτων υλών
• Συνθετικοί υδατάνθρακες- νέες γλυκαντικές ύλες
• Χρήσεις ενζύμων κατά την ανάπτυξη νέων προϊόντων
• Λειτουργικά προϊόντα (Functional Foods)-φυτοχημικές ουσίες και τροφοφάρμακα
• Βιολογικά και προϊόντα χωρίς γλουτένη
• Αξιοποίηση άλλων φυσικών υλών (π.χ. βοτάνων, μπαχαρικών, φρούτων, εκχυλισμάτων, κ.α.) στην παραγωγή οίνων, ζύθων και ποτών.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνική
- Ανάπτυξη Προϊόντων Τροφίμων, Κ. Σφλώμος, ΤΕΙ Αθήνας 2006.
Ξενόγλωσση
- Hal McFie (2007). Consumer-led food product development. Woodhead Publishing Limited, Abington, Cambridge, England.
- Gordon W. Fuller (2011). New Food Product Development: From Concept to Marketplace, 3rd Edition. CRC Press, Taylor & Francis Group.
- H.R. Moskowitz, S. Porretta and M. Silcher (2005). Concept Research in Food product Design and Development. Blackwell Publishing.
- G. Linden And D. Dorient (1999). New Ingredients in food processing. Woodhead Publishing Ltd, CRC Press (USA), ISBN: 0-8493-0631-0.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
• Trends in Food Science and Technology
• British Food Journal
• Food Quality and Preference
• Journal of The Institute of Brewing (JIB-IBD)