Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Στόχος του μαθήματος είναι:
- να διδαχθούν οι φοιτητές τις βασικές αρχές της Οργανικής Χημείας και κυρίως να κατανοήσουν την δομή των μορίων και τις ιδιότητες που απορρέουν από αυτή.
- να αναγνωρίζουν τις λειτουργικές ομάδες των οργανικών ενώσεων και να κατανοούν τις αντιδράσεις και τους μηχανισμούς που συνδέονται με αυτές.
- επίσης θα πρέπει να καταλάβουν τη δημιουργία νέων μορίων με άλλες ιδιότητες από αυτές των αντιδρώντων και γενικότερα να αντιληφθούν τι είναι Οργανική Σύνθεση.
- να εξοικειωθούν με τη χρήση βασικών τεχνικών που χρησιμοποιούνται στο εργαστήριο Οργανικής κατά την πραγματοποίηση αντιδράσεων Οργανικής Σύνθεσης.
Γενικές Ικανότητες
- Έρευνα, ανάλυση και σύνθεση στοιχείων και πληροφοριών για τη χρήση των απαραίτητων τεχνικών και της τεχνολογίας
- Ανάπτυξη της δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Θεωρητικό Μέρος
- Εισαγωγή στην Οργανική Χημεία, δομή των μορίων, υβριδισμός.
- Η έννοια του χημικού δεσμού και οι διάφοροι δεσμοί. Έννοιες ομοιοπολικού δεσμού, ετεροπολικού δεσμού, ηλεκτρονικά φαινόμενα, ταυτομέρεια.
- Δεσμοί και μοριακές ιδιότητες. Διπολική ροπή, τυπικά φορτία, συντονισμός.
- Οξέα και Βάσεις
- Σχεδίαση χημικών δομών, Λειτουργικές Ομάδες, Ομόλογες Σειρές.
- Διαμοριακές Δυνάμεις – Δυνάμεις Van der Waals και Δεσμοί Υδρογόνου
- Ισομέρεια -Στερεοϊσομέρεια
- Οργανικές Αντιδράσεις και μηχανισμοί.
- Αλκοόλες – Φαινόλες- Αιθέρες
- Αλδεΰδες – Κετόνες – Καρβοξυλικά Οξέα – Εστέρες.
- Βενζόλιο – Αρωματικές Ενώσεις
- Υδατάνθρακες – Πρωτεΐνες – Λιπίδια
- Εργαστηριακό Μέρος
- Εισαγωγή στην οργανική σύνθεση και πρακτική των οργανικών αντιδράσεων.
- Εστεροποίηση (Άσκηση)
Α. Η σύνθεση δώδεκα διαφορετικών αρωματικών εστέρων, του οξικού και προπανικού οξέος με όξινη κατάλυση και προσδιορισμός του αρωματικού τους χαρακτήρα.
Β. Η σύνθεση δύο εστέρων του οξικού οξέος (με ισοαμυλική αλκοόλη και βενζυλική αλκοόλη) και η απομόνωση τους. - Οξείδωση (Άσκηση)
Οξείδωση μιας δευτεροταγούς αλκοόλης, της βουταν-2-όλης σε βουτανόνη με διχρωμικό κάλιο.
- Αλδολική συμπύκνωση (Άσκηση)
- Σύνθεση της βενζαλακετοφαινόνης (καλκόνη), από ακετοφαινόνη και βενζαλδεϋδη (αντίδραση αλδολικής συμπύκνωσης).
- Αλδολική συμπύκνωση: Ταυτοποίηση ενώσεων του μίγματος της αντίδρασης με χρωματογραφία λεπτής στιβάδας (TLC) .
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Virtual Textbook of Organic Chemistry
Ολοκληρωμένη έκδοση Οργανικής χημείας με ασκήσεις
Ελληνική
- Π.Γ. Ιακώβου; Οργανική Χημεία. Σύγχρονη Θεωρία και Ασκήσεις; Θεσσαλονίκη (1997)
- Εργαστηριακά Πειράματα οργανικής χημείας, Ελληνική Έκδοση Χ.Ε.ΣΕΜΙΔΑΛΑΣ Μετάφραση Επιμέλεια Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα (2012).
- John Mc Murry, «Οργανική Χημεία, Τόμος Ι» ΠΑΝ. ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗΣ (2017)
- Β. Ντουρτόγλου «Εισαγωγή στην Οργανική Χημεία, Σημειώσεις Θεωρίας» (2017). Συμπληρωματικές σημειώσεις θεωρίας (Αρχείο pdf διαθέσιμο δωρεάν στους φοιτητές του Τμήματος καθώς και σε έντυπη μορφή).
- Marc Loudon, Jim Parise «Οργανική Χημεία», Ελληνική έκδοση, Εκδότης Broken Hill Publishers (2019).
Ξενόγλωσση
- B.S. Furnis, A.J. Hannaford , P.W.G. Smith, A.R. Tatchell; Vogel’s Textbook of Partical Organic Chemistry ; Fifth edition, London (1996)
2. M. Zanger, J.R. Mc Kee; Small scale Syntheses. A Laboratory Textbook of Organic Chemistry; Wm.C.Brown Publishers (USA) (1995) - Microscale and Miniscale Organic Chemistry Laboratory Experiments by Allen M. Schoffstall, Barbara A. Gaddis and Melvin L. Druelinger (Jul 29, 2010)